Szkic, rysunek anatomiczny - wymagania egzaminacyjne.

Niezależnie od tego, czy zdajesz egzaminy na Akademię Sztuk Pięknych, czy do liceum plastycznego, obowiązuje Cię umiejętność szkicowania z natury. Powyżej w galerii, zamieszczam przykłady szkiców wykonanych przez twórców z różnych epok. Widzisz tu różne style rysunkowe, także bardziej złożone rysunki anatomiczne. Wszystkie prace cechuje wierność naturze, a tym czym się odróżniają jedna od drugiej, to styl - każdy inny, charakterystyczny dla danego artysty. Jednocześnie w każdej z tych prac nie ma maniery, a jest świetna obserwacja z natury.

Poprawny szkic, to także świetna kompozycja, praca nad kompozycją. Zauważ, jak w każdej pracy doskonale wyważone są fragmenty kartki zarysowane, z tymi pozostawionymi w bieli. Biel kartki oddziałuje tak samo, jak fragmenty zarysowane, ta biel nie jest niema, buduje przestrzeń, relacje 3D. To nie jest postać, czy dłoń lewitujące w pustej przestrzeni. Kolejne plany są subtelnie zaznaczone, widzimy satysfakcjonującą rozpiętość gradacji ołówka. Niektóre fragmenty w rysunkach zaznaczone są mocniej, inne - to tylko tyle, że wręcz muśnięcie ołówka. Całość podporządkowana jest budowie kompozycji. Kartka to pole, które musisz w całości zaaranżować, umiejętnie zestawić fragmenty zarysowane, z tymi pozostawionymi w bieli.

Każdy z tych szkiców cechuje dynamiczna kreska. Szkic to przecież praca wykonana bardzo szybko. Świetne opanowanie szkicowego rysunku przyda się później przy rysowaniu bardziej wypracowanych rysunków anatomicznych. Dynamiczna kreska znajdzie tu zastosowanie. Zestawienie w pracy fragmentów dopracowanych, z fragmentami pozostawionymi w swobodnym szkicu, nawet ledwo co ołówkiem muśniętymi - uczyni pracę świetną.

Zwróć uwagę na zaprezentowany w galerii rysunek - studium anatomiczne czterech dłoni. Każda z dłoni dopracowana jest anatomicznie. Jednocześnie mamy tu dynamiczny styl rysunkowy, ekspresyjną kreskę. Umiejętnie, bo tylko w lekkim szkicu pokazane tu zostały rękawy i notes. Są jakby dygresją. Twórca zwraca uwagę, że to studium anatomiczne dłoni jest tematem pracy, a nie sama czynność pisania. Zauważ też, jaką ta praca ma świetną kompozycję. Każda z czterech dłoni wpisuje się udanie w zbiorową kompozycję, wspólnie tworzą harmonię. Biel kartki - czyli fragmenty niezarysowane - pięknie tutaj gra, ta biel oddziałuje tak samo mocno, jak fragmenty zarysowane i podkreśla rysunek.

Bez umiejętności opanowania szkicu - rysunku z natury na małych kartkach, maksymalnie A4 - nie masz co podchodzić do rysowania anatomii ludzkiej przy sztalugach, na dużym formacie. Naucz się najpierw szkicować. Szkicując, wyszkolisz oko w obserwacji i rękę w rysowaniu oraz nauczysz się kompozycji.

Jeśli masz zamiar zdawać egzamin na Akademię Sztuk Pięknych, w teczce z pracami powinny znaleść się szkice. Niektóre wydziały nawet punktem egzaminu czynią szkicowanie modela (oprócz oczywiście wykonania na egzaminie wielkoformatowego rysunkowego studium anatomicznego modela). Brak szkiców w teczce, negatywnie wpływa na punktację teczki.

Przy egzaminach do liceum plastycznego, w większości tych szkół teczka z pracami nie jest wymagana, jednakże są wyznaczane konsultacje dla kandydatów i na konsultacjach tych trzeba zaprezentować teczkę z pracami. Na egzaminie do liceum plastycznego nie wykonuje się wypracowanego rysunkowego studium anatomicznego postaci, natomiast należy wykonać na szybko pracę ilustracyjną na zadany temat, w formacie A3, w przeciągu 1,5 godziny - i często kluczowym motywem w takiej pracy ma być narysowana postać ludzka. Często też, zadanie egzaminacyjne ‘rzeźba’, dotyczy tematu człowieka. Opanowanie umiejętności szkicowania, da Ci umiejętność swobodnego, szybkiego rysowania z zaznaczeniem poprawnie planów, prawidłowym ujęciem kompozycji. Wyćwiczenie oka i ręki w rysunku anatomii, pozwoli Ci udanie na egzaminie narysować i wyrzeźbić z wyobraźni postać ludzką.

Inspiracje:

Szkice mogą obejmować np. studia anatomiczne dłoni i stóp, mogą być to rysunki postaci, scenki rodzajowe, rysunki zwierząt, pejzaży. Szkice najlepiej wykonywać ołówkiem, cienkim markerem lub pędzelkiem z tuszem, na kartkach max. A4. Zainspiruj się rysunkami takich artystów jak m.in.: Leonardo da Vinci, Rembrandt, Eugène Delacroix, Édouard Manet.

Indywidualne lekcje sztuki.

Przeczytaj artykuł.

Masz pytania w sprawie lekcji sztuki?

Skontaktuj się.