O mnie.

Witaj! Nazywam się Anna Maria Karolak i jestem artystką z Warszawy. Specjalizuję się w ilustracji, malarstwie olejnym i temperowym (wraz z pozłotnictwem), jestem grafikiem, web designerem oraz producentem artykułów reklamowych. Wszystkie zlecenia wykonuję jako freelancer.

Moje serwisy www to:

  1. Karolak Art – ten serwis, sztuki piękne – strona zdobyła Web Guru Awards w styczniu 2017
  2. Karolak Web Studio – budowa stron internetowych HTML / WordPress
  3. Dyplomy Lux – produkcja eleganckich artykułów z nadrukami na metalach

Jednym słowem umiem i robię wiele. Od pozłotnictwa w malarstwie temperowym (średniowieczne techniki malarskie), po budowę nowoczesnych serwisów www, wraz z obsługą hostingową i optymalizacją SEO tych serwisów.

A moją sztukę zakupisz na Society6. Działy oferty: Art Print / Dom / Tech / Odzież

O moim malarstwie:

Wykonuję obrazy olejne w technikach dawnych mistrzów oraz obrazy temperowe w technologii malarstwa średniowiecznego – tu także z fragmentami obrazu płaskorzeźbionymi i złoconymi złotem płatkowym.

Pojęcie ‘technologia dawnych mistrzów’ oznacza, iż stosuję receptury malarskie opracowane w minionych wiekach, tzn. receptury malarskie sprawdzone przez wieki. Obrazy wykonane w tych technikach ostały się upływowi czasu. Stąd korzystam z oryginalnych, dawnych receptur przygotowywania podobrazia obrazu – płótna bądź deski, używam wartościowych, trwałych pigmentów malarskich, oraz tak samo trwałych mediów i werniksów. To gwarantuje, iż obraz przetrwa wieki, o ile nie dozna uszczerbku fizycznego na skutek wypadku losowego. A do każdego obrazu dobieram ramę.

Wykonanie tego pastiszu – Ołtarz św. Barbary z 1447 r. :

Obraz malowany był na podstawie oryginału w Muzeum Narodowym w Warszawie. Technika: tempera żółtkowa, relief oraz złoto płatkowe 24 karaty. Podobrazie: deska dwucentymetrowej grubości. Wymiary: 84 x 35 cm.

Deska pokryta została czternastoma warstwami gruntu gipsowego, wykonanego ściśle według technologii średniowiecznej. Grunt po wyschnięciu wyszlifowany został na gładź. Na wyschniętym już gruncie, w górnej jego partii, wyżłobiony został stalową igłą i pilnikami ornament. Ornament ten, po idealnym wypolerowaniu (między innymi naturalnym pumeksem), pokryty został specjalnym podkładem (o barwie czerwonej: bolusowej), stanowiącym podłoże pod nakładane na niego złoto płatkowe. Podkład bolusowy zapewnił odpowiednią przyczepność dla nakładanych delikatnych arkuszy złota. Ta technika kładzenia złota i stosowane tu mikstury chemiczne nadające złotu przyczepność, ściśle odpowiadały recepturze XV-wiecznej technologii pozłotniczej. Nałożone na podłoże bolusowe warstwy złota, po delikatnym ich przeschnięciu, polerowane były kłem dzika.

Na pozostałej partii obrazu, gładkiej czyli niewyżłobionej powierzchni obrazu, wykonane zostało malowidło. Obraz namalowany został w technice tempery żółtkowej, czyli: barwne pigmenty w proszku mieszane były z żółtkiem jaja kurzego wiejskiego (żółtko kury fermowej nie nadaje się jakościowo). Technika tempery żółtkowej jest najbardziej trwałą techniką malarską spośród wszystkich technik malarskich znanych człowiekowi. Malarstwo olejne absolutnie nie jest w stanie dorównać takiemu obrazowi trwałością.

Po zakończeniu malowania powierzchnia obrazu pokryta została zabezpieczającym werniksem końcowym, wykonanym na bazie szelaku – również zgodnie z recepturą technologii malarstwa średniowiecznego.

Wizualnie praca nie jest kopią z oryginału. Jest pastiszem. Wzbogaciłam bowiem oryginalną kolorystykę obrazu, nadając mu bardziej wyrazisty koloryt. Sam oryginał jest bowiem dosyć mdły w barwach, a w niektórych partiach ma zupełnie nieciekawe stopniowanie barwnych odcieni. Przetworzyłam też twarz anioła, nadając mu bardziej wyraziste i anatomicznie poprawne rysy.

Realizm magiczny w mojej sztuce:

– Jakiś czas temu napisałam tak o mnie samej i o moich pracach:

(…) Anna Karolak swoje prace najchętniej określa mianem realizmu magicznego, a jest to fantastyka pojmowana w szczególny sposób. Prace stanowią konglomerat jej zainteresowań światem mistyki, a z drugiej strony są wypadkową jej wiedzy naukowej głównie z dziedziny astronomii i kosmologii. To ponadto sztuka w potężnym stopniu inspirowana el-muzyką (klasyczną muzyką elektroniczną i muzyką klasyczną. Prace malarskie artystki cechuje wyśmienity warsztat, a jego głównym atutem jest niezwykła iluzyjność w oddawaniu szczegółu. Zrealizowane wizje cechuje zawsze wieloznaczeniowość interpretacyjna. (…)

(…) W kontekście interpretacyjnym jak i technologicznym (wykonania), prace artystki łącza w sobie przeszłość z przyszłością. Receptury malarskie z dawnych wieków, wzbogacane wynalazkami technologicznymi twórczyni, zaprzęgnięte zostały do kreowania niezwykłych wizji. To prace w głębokim wymiarze ponadczasowe. Artystka z łatwością prześlizguje się pomiędzy światem ducha, a materii, nadając dziełom ‘naukowym’ u podstaw, osobliwy, bo metafizyczny charakter. Te prace o wielu wymiarach znaczeń i interpretacji, czerpią z tradycji symboli, religii, archetypów, a z drugiej strony oparte są twardo na nauce, m.in. na wspomnianej astronomii. Artystkę pasjonują zagadnienia za zakresu ewolucji kosmosu, problem czasu i teoria kwantowa.

Naukowe odniesienia w dziełach odzwierciedlane są jednak bardzo subtelnie. To sztuka symbolu i metafory. Znamienna jest przy tym dynamiczna ewolucja stylu artystki, a zmiany te dają się dostrzec w ostatnich pracach cyfrowych Anny Karolak. Kolorystyka prac uległa pogłębieniu, a tematyką twórczyni uwizualnia najgłębsze ‘przestrzenie metafizycznego przeżycia’. Ta sztuka choć ‘kosmiczna’ staje się coraz bardziej ‘duchowa’.

Anna Karolak podkreśla, iż jej prace są w istotnym aspekcie ‘muzyczne’. Tak istotny wpływ na proces tworzenia ma u niej słuchana podczas pracy muzyka: m.in. dzieła Klausa Schulze, Lisy Gerrard,  J.M. Jarre`a, Constance Demby czy Carbon Based Lifeforms. Są to twórcy muzyki ‘z innych wymiarów’, najbliżsi artystce artystyczną wrażliwością.

Twórczość Anny Karolak, ten konglomerat inspiracji i znaczeń, umyka prostej klasyfikacji. Symbolizm, realizm fantastyczny bądź realizm magiczny to kierunki, do których w pewnych aspektach ta twórczość przynależy. Sama artystka unika zdecydowanej klasyfikacji. Swą twórczość określa jako przynależną wprost do innych wymiarów, definiuje jako owoc wnikliwej myśli i spokojnej kontemplacji. To sztuka zawieszona ponad czasem, niczym czuły instrument rejestrująca echa pradawnych prawd objawianych jej przez podświadomość; to sztuka błądząca po meandrach duszy i Kosmosu… (…)

Moje ilustracje do poezji Charlesa Baudelaire`a:

Jestem ilustratorką poezji Baudelaire`a. Stąd pobierz elektroniczną książkę ‘Remerciements – Les Illustrateurs de Baudelaire’ autorstwa profesora Ivana Berniera z Université Laval w Québec`u. Zostałam wyróżniona w książce jako jeden spośród światowych ilustratorów twórczości Baudelaire`a.

‘Cosmic trees’ i muzyka:

Utwór ‘morphosyntax – architectonic’ autorstwa Dariusza Skoniecznego dla moich ‘Cosmic trees XXV’ z cyklu graficznego Cosmic trees – part II.

Zapraszam na mój blog.

Aby skontaktować się ze mną wypełnij formularz poniżej, lub napisz do mnie maila.